Aralarındaki Fark Nedir?
Herkesin aklındaki o sorunun cevabını arıyoruz 🙂 bir personele ihtiyacınız var ama görev tanımını yapamıyorsunuz. Sosyal Medya hesaplarınızın yönetimi, dijital pazarlama çalışmalarınızın yönetilmesi, web site içeriği yada sosyal medya içeriği oluşturma, görsel içerik üretimi gibi saymakla bitiremeyeceğimiz bir takım konular kafanızı karıştırıyor olabilir. Konuyu biraz görselleştirmenin size fayda sağlayacağını düşünüyorum. Öncelikle meslekleri ve bu mesleklerin görevlerini en geniş tanımıyla bir tabloda karşılaştıralım. Ardından ihtiyacınız olan hizmetleri sağlayacak personel veya çözüm ortağını nasıl seçebilirsiniz değerlendirelim.
Tablo: 1 – Meslekler
Bilgi / Tecrübe | Sosyal Medya Uzmanı | Dijital Pazarlama Uzmanı | Kurumsal İletişim Uzmanı | Grafik Tasarım Uzmanı |
---|---|---|---|---|
Meta Pazarlama | Kısmen | Evet | Kısmen | Hayır |
Google Pazarlama | ||||
SEO | Hayır | |||
Sos. Mdy. Yntm. | Evet | Hayır | Evet | |
İçerik Üretimi | ||||
3. Parti Pazarlama | Hayır | Kısmen | Kısmen | |
Geleneksel Pzrlm. | ||||
Video Düzenleme | Kısmen | Hayır | Hayır | Kısmen |
Fotoğraf Düzenleme | Kısmen | Evet | ||
Matbaa Ürünleri | Hayır | Hayır | Evet | |
Promosyon Ürünleri | ||||
Web Sitesi Yntm. | Hayır | |||
Kodlama Bilgisi | Hayır | |||
Web Tasarımı | Kısmen | |||
Özgün Tasarımlar | Evet | |||
Tecrübe (En az 2 yıl) | Evet | Evet | Kısmen |
İstihdam
Tablo-1’de en geniş tanımıyla sıralanan görev ve iş tanımı içeren 16 başlık bulunmakta. Bu konu başlıklarının, personeller arasında kimlerin ana görevi olması ve kimlerin konu hakkında kısmen bilgi sahibi olması gerektiği gibi önemli başlıklar renklendirilmiş bir şekilde sunulmaktadır. Görülüyorki; tabloda verilen 4 mesleğin kesişen görevleri olsada, ana iş konuları bir birinden farklı. Bu sebeple, bir istihdam sağlamayı planlıyorsanız önce bu kadronun temel görevlerini bilmelisiniz veya belirlemelisiniz. İş ilanınıza başvuracak adayların bilgi biriki ve tecrübelerinin ağırlıklı olarak hangi alanda olacağınıda ön görmelisiniz.
Örnek bir senaryoda karşılaştırma
“Sosyal Medya Yöneticisi ve Grafik Tasarımcı” ilanı yayınladığınızda muhtemelen ilanınıza başvuran adayların büyük bir bölümü Pazarlama, Özgün Tasarım ve Özgün İçerik Üretimi gibi konularda oldukça eksik olacaktır. Çünkü, her iki alanda da uzmanlaşmaları için özel eğitim almış olmaları yada uzun yıllar mesleki tecrübeleri olması gerekmektedir. Eğer iş ilanınızı yayınlarken bu durumu ön görüp bir bütçelendirme ve iş tanımı hazırladıysanız bir sorun yaşamazsınız. Ancak, birden fazla görevi tek personel ile çözmek istendiğinizde işler biraz farklılaşıyor. Bu gibi durumlarda; ilanınıza başvuran aday çalışanların talep ve şartlarını karşılayamayacağınız gerçeğini ortaya çıkmaktadır. Sebebi, tek kadro ile birden fazla görevi tek çalışana yaptırma düşüncenizin ekonomik sebeplere dayanmasıdır. Burada devreye giren alternatif çözümler mevcut.
Dış Hizmet Alımı
Eğer tabloda verilen konu başlıklarının sizin ihtiyaçlarınızı karşılamadığını düşüyorsanız yada ihtiyacınız olan hizmetlerin birden fazla mesleği ilgilendirdiği durumlarda önünüze iki temel seçenek geliyor. Birincisi, dış hizmet alımı; bir ajans, danışmanlık şirketi, freelance çalışan gibi sizlere birden fazla konuda hizmet sağlayabilecek çözüm yolu. İkincisi; tam donanımlı eğitimli ve tecrübeli bir çalışan. İkinci yol için bir önceki paragrafta verdiğim örnekte olduğu gibi doğru bir iş tanımı ve ücretlendirme politikası ile geçici bir çözüm üretebilirsiniz.
Biz birinci çözümü inceleyelim ve firmalar ile freelancer çalışanları karşılaştıralım:
Tablo: 2 – Firmalar vs Freelancer
Firma | Freelancer | ||
Ajans | Danışmanlık | ||
Bilgi Birikimi | Yüksek | Yeterli | Yeterli |
Tecrübe | Yüksek | Yeterli | Yeterli |
Uzman Kadro | Geniş Kadro | Yeterli | Kişi ve Varsa Ortakları |
Eğitim Desteği | Kısmen | Yeterli | Kısmen |
Yerinde Destek | Evet | Hayır | Evet |
Toplam Bütçe | Yüksek | Normal | Düşük |
Zamanlılık | Anlaşmaya Bağlı | Anlaşmaya Bağlı | Anlaşmaya Bağlı |
Dijital Abonelikler | Yok | Var | Yok |
Altyapı Yatırımı | Yok | Var | Kısmen |
Süreci Yürüten | Ajans | Firma | Freelancer |
Sürece Katılım | Kısmen | Firma | Kısmen |
Tablo 2’yi incelediğimizde yeterli bir bütçeniz var ve işletmenizde personel istihdam etmiyor yada etmek istemiyorsanız sizin uygun çözüm bir “Ajans” ile çalışmanız olacaktır. Eğer işletmenizde bir personeliniz var kısmi destek, uzman görüşü, eğitim desteği, planlama ve yatırım desteği gibi konularda bir hizmete ihtiyacınız varsa “Danışmanlık” hizmeti almak yada danışmaklık firmaları ile çalışmak sizin için yeterli olacaktır. Danışmanlık almak istediğinizde işletmenizde bir personel istihdamı ve temel yatırım gerektiğini unutmayın. Tabloda değerlendirilen son alternatif olan serbest bir çalışandan hizmet almanız ise düşük bütçeli ve sadece ihtiyacınız olduğunda alacağınız destek ile sınırlı kalabilir. Freelance çalışanlar genellik birden fazla konuda çözüm üretebilirler ancak uzmanlık alanları sınırlıdır. Bu sebeple bir Freelaner ile anlaşırken sizin için önemli olan konu başlıklarında uzman olması ve sağladığı yan hizmetlere göre değerlendirme yapabilirsiniz.
Örnek çalışmalarla hizmet alımını açıklamak
Her bir dış hizmet alımı için örneklem yapalım:
1- Firmanızda konuyla ilgili personel istihdam ediyorsunuz; İşini büyültmek istiyorsunuz yada personelin kapasitesini üstünde bir proje var, bu durumda sırasıyla “Danışmanlık” ve “Ajans” hizmetlerine başvurabilirsiniz.
2- Firmanızda konuyla ilgili personel istihdam ediyorsunuz; geçici bir süre ile iş yükünü hafifletmeniz gerekiyor ve geçi bir süre iş yükünüz kapasiteniz üstünde desteğe ihtiyacınız var, bu durumda sırasıyla “Freelancer” ve “Ajans” hizmetlerine başvurabilirsiniz.
3- Firmanızda konuyla ilgili personel istihdam etmiyorsunuz; geçici bir kampanya veya proje hazırladığınız bütçeniz kısıtlı desteğe ihtiyacınız var, bu durumda sırasıyla “Freelancer” ve “Ajans” hizmetlerine başvurabilirsiniz. Danışmalık firmaları genellikle firma personeli ile çalışır.
4- Firmanızda konuyla ilgili personel istihdam etmiyorsunuz; dönemsel yada marka bazında bir proje hazırlamak istiyorsunuz ve bütçeniz var, bu durumda doğrudan “Ajans” hizmetlerine başvurabilirsiniz. Danışmalık firmaları ve Freelancer ile çalışmak bu tarz bir projede uygun olmayabilir. Planlama, hazırlama, uygulama, yönetim ve raporlama çalışmaları için tek çatı altında uzman kadro çalışması gerekecektir.
Özet
Bu yazıda mikro ve küçük ölçekli işletmeler için personel görevlerinin en yalın şekilde ayrımı ve dış hizmet alımı için hangi şartların sağlanması ve hangi durumlarda outsourcing gerekeceği konusunda kısa bir bilgilendirme yapmak istedim. Umarım aklınıza takılan temel sorula bir nebze açıklık getirmiştir. Tüm soru, görüş, öne